fredag 18 mars 2011

Tandoori-kyckling

Nu har vi marinerat
6 kycklinglårfiléer i
4 msk pressad citron
i 30 min

Kycklingen i marinad
Vi har gjort nästa marinad som består av
½ liten hackad gul lök
4 vitlöksklyftor
4 tsk riven färsk ingefära
4 tsk malen spiskummin
2 tsk pressad citron
1 tsk salt
2 tsk paprikapulver
som vi körde i mixern så det blev en slät blandning och rörde ner i
2½ dl turkisk yogurt

Man kan även ta lite röd hushållsfärg men vi hoppade över det.

Bred marinaden runt kycklingen som sen ställs i kylen i minst 4 tim eller över natten.

Sen ska vi steka det i ugnen på ca 175-200 grader tills kycklingen är klar. Kolla genom att sticka i kycklingen - saften som rinner ut ska vara klar och inte blodig. Servera med kokt ris.

Här serverat med basmatiris, mango chutney, marinad (tog bort lite innan jag la kycklingen i resten) och marinerade morötter. De apelsinmarinerade morötterna tycker jag blev lite "too much" - lite för syrligt i min smak. Men utan dem var det suveränt gott!

Om du inte har tid att marinera så är mitt tips att äta marinaden till grillad/stekt kyckling för den är supergod!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar