måndag 14 mars 2011

Potatis

Idag kommer inläggen att handla om potatis. Denna knöl som finns i så många varianter och har så många namn. I Sverige används den fortfarande flitigt även om många äter mer och mer ris och kanske framförallt pasta. Det blir mer och mer populärt att äta en sallad i stället. Vilket även många kostexperter förespråkar. Men som kanske inte passar alla typer av människor...

Personligen så gillar jag färskpotatis mest. När den blir lagrad så vill jag ha den i klyftor, gratäng, mos el dyl.

Då vi flyttade till Piteå från Västerås så kunde jag till en början inte förstå varför de kallar vanlig potatis för "Rundpotatis" - i och för sig är den ju rund.  Men det är ju för att mandelpotatisen varit vanligast! Och den är ju avlång och har odlats längre än rundpotatisen här uppe, vilket jag fick veta då jag till sist frågade.

Näringsvärde per 100 gram potatis:

  • cirka 80 g vatten
  • 17,6 g kolhydrater
  • 2,1 g protein
  • 0,1 g fett
  • 7 mg kalcium
  • 0,6 mg järn
  • 53 mg fosfor
  • 76 kcal energi
Potatisskal är rika på fibrer, kalcium, järn, zink, fosfor och B-Vitamin.

Vill du veta mer om potatis så kolla gärna in Mer potatis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar