tisdag 22 mars 2011

Måla, måla, måla - skapa!

Igår målade från och till hela dagen och stoppade i mig nå'n mat emellanåt. Jag var knappt utanför dörren förutom en stund då solen tittade fram mellan molnen och jag behövde lite frisk luft och distans till mitt målande.
Jag målade med akryl, akvarell och Vedic arts egna färger. Musiken flödade fritt. Allt ifrån Within Temptation, Evanescence, Dare och Celine Dion till meditativt gitarrspel. Within temptations musik är underbar att måla till - tycker jag:) Det är definitivt inte all hårdrock som gäller för mig, men deras musik är så vacker!

För mig är målandet en kreativ process som skapar liv och ger inspiration inom alla områden i livet. Oavsett vad man ska göra så är själva grejen med att måla - välja färg efter färg som jag på ett eller annat sätt samlar på ett underlag - det som för mig närmare mitt centrum...min själ...mitt jag... Att vara i min kraft och därifrån skapa mitt liv.

Då kan man vara kreativ i det man gör - vare sig man jobbar som ekonom, kock, hemmafru, elektriker, busschaufför, meteorolog, inredare eller partiledare. Alla behöver kreativitet och nya sätt att se på. I alla åldrar behöver vi skapa.

Ordet kreativitet kommer creare (latin) som betyder skapa. Jag tycker att alla människor är kreativa - alltså vi skapar våra egna liv, mer eller mindre medvetet i och för sig. Andra kanske tycker att bara vissa människor är kreativa... Eller är vi bara inte medvetna om att vi själva är kreativa? Smaka på ordet! Se hur du använder din kreativitet och var du skulle vilja bli mer kreativ!

Ta fram färger och sätt igång!! Måla för ditt liv och ditt skapande!! Oj, har du inga färger? I så fall är det inte så konstigt för vi har ju lärt oss att det är kravfyllt att måla. Åh, så vansinnigt det är att få betyg i något så livgivande och glädjefyllt som att måla! Målandet är ju det som får igång resen av skapandet. Du skulle kunna ha en enda duk som du efter att ha målat nå't på den så stryker du över med vit färg, låter det torka och målar på nytt. Bara för själva kreativitetsprocessen.

Om du har en penna så kan du ändå sätta igång. Fatta pennan och låt den löpa som den vill på pappret - telefonklotter brukar det kallas. Låt det bli vilka mönster som helst - klottra, klottra, klottra utan mål! Låt det bara vara för din kreativitets skull - ingen behöver se och bedöma. Skapa Dittt liv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar