söndag 20 mars 2011

Surdegsbröd bas

Ta fram burken med surdegsgrund. Häll av hälften i en skål eller djup tallrik och tillsätt 1 dl vatten och 1 dl vete/rågmjöl. Täck med plastfolie.
Låt det stå i rumstemperatur i 1-12 tim. Ju längre det står desto syrligare bröd.

När du har tid att göra degen så ta fram degmaskinen - för du har väl en sån:P - annars får du arbeta för hand.

ca ½ pkt jäst (ibland bakar jag helt utan jäst)
1 l vatten
Surdegsgrunden som är i skålen
½-1 msk salt
1 msk - 1 dl socker/honung/råsocker/sirap
½ dl olja eller 50 g smör

Ev lite solrosfrön, russin, linfrö osv. Prova dig fram.

Och så är det då mjölet...

ca och jag menar verkligen ca: 1400 g mjöl

Jag använder ibland bara vetemjöl kanske vetemjöl special om jag har. Men oftast så tar jag rågmjöl, kornmjöl, nyponmjöl,  majsmjöl osv. Häromdagen så hade jag kokat havregrynsgröt på morgonen och det blev över (hur mkt vet jag inte, kanske 2 dl) så jag hällde i det också.

Jag häller i allt och kör den på 1:an tills jag ser att degen har rätt konsistens, sen kör jag maskinen i 10 min på högsta varv. Då kan man se hur det bildas glutentrådar - långa trådar ska det vara och degen ska var så pass lös så man tror att det inte är en deg... Då blir det bäst. Jag häller den i en stor bunke - 8 l - som jag smörjt med olja. Där får den jäsa tills den är minst dubbelt så stor. Det kan ta 1-3 tim.

(Hittills är ingen deg den andra lik. Ibland ställer jag den kallt över natten. En natt tittade jag in i kylen och den höll på att fylla hela hyllan! Då fick jag knåda ner den så att den fick jäsa på nytt. På morgonen tog jag fram den i värmen i ca 1 tim innan jag bakade ut. Brödet blev väldigt syrligt.)

Jag häller ut degen på välmjölat bakbord men knådar oftast inte. Delar den försiktigt i 4 delar och smyger över dem på 2 plåtar med bakplåtspapper. Ibland får de jäsa ca 10-30 min innan jag sätter dem i ugnen i ca 20 min på 200 grader. Kolla gärna med termometer mitt i brödet; ca 98 grader ska det vara då det är klart.
 


Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar