söndag 27 mars 2011

Örtlax med vitlökssås

I morse tog jag fram ett par bitar lax ur frysen. Då det var dags att laga hade vi bestämt oss för att ha klyftpotatis till och sen växte resten fram under tillagningen.

Som oftast tar jag det som finns hemma. Och jag hoppas du gör likadant - ifall du inte har alla ingredienser så ta det du har!

För 2 personer tog jag:

4-5 skalade och klyftade potatisar
2 morötter i strimlor
salt, peppar och lite kanel
lite smör i formen och olivolja på rotsakerna
Satte in de i ugnen på 200 grader.

Gjorde i ordning;

350 g laxfilé
½ dl riven parmesan
½ finhackad schalottenlök
färska örter - jag hade timjan, salvia och basilika
salt och peppar

Jag blandade parmesan, finhackade örter (går bra med torkade i stället) och lite olivoja. Lade laxen i en ugnsfast form, saltade, pepprade och bredde på örtblandningen. Ställde in den i ugnen bredvid potatisen och lät allt bli klart. Det tog ca 15 min för efter att jag ställt in laxen. Men det beror också på hur lång tid man fixar med laxen  - ev måste potatisen ut innan.

Sås:
1-2 dl turkisk yogurt
1 tsk honung eller lönnsirap
½  finhackad schalottenlök
1 pressad vitlöksklyfta
lite pressad citron
lite färsk timjan

Rör ihop allt.

Och viktigast av allt: Smaka, dofta och smaka igen:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar