torsdag 17 mars 2011

Sött, salt, surt och beskt + umami

Ju mer man lagar mat desto lättare blir det att få in alla smaker. Jag försöker alltid få en balans i rätten jag lagar.  Så jag känner av om det behövs mer syra eller om det ska vara starkare/kryddigare osv. Inte alltid så medvetet kanske utan mer automatiskt. Det går ju att öva upp sitt smaksinne genom att smaka, smaka och smaka!
Och att lukta, lukta och lukta! För genom luktsinnet så förhöjs smakerna. Jag tycker nog att jag genom att lukta på maten kan känna hur den smakar och det stämmer oftare och oftare.

En god rätt bör ju innehålla en balans av alla smaker; sött, salt, surt och beskt. Det finns även en 5.e smak - umami. Läs mer här Umami. Jag gillar inte smaken av glutamat vilket jag förstod då jag läste den artikeln.

Idag vet jag inte vad det blir för mat... vi får se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar