söndag 13 mars 2011

Soppa

1-2 port

En enkel soppa kan varieras på oändligt många sätt. Först häller jag vatten i en kastrull så det kan börja koka medans jag skalar

1 morot
1-2 potatisar
1 lök
som jag skär i bitar (små kokar snabbare men tar längre tid att hacka, stora tvärtom) och häller dem i vattnet. Låter allt koka upp och sänker värmen (på min spis till 4). En gnutta salt. Det är basen.

I soppan på bilden finns purjolök, potatis, morot och stjälkselleri.

Sen kommer det roliga; smaksättning och avsmakning!

Vitlök, örter, kryddor...allt efter dagsläget och vad som finns i skafferiet. Vissa kryddor som kommer fram bäst av att koka tillsätter jag nu. Som t ex hel krydd/svart/vitpeppar och hårda torkade örter. Andra som t ex pressad/riven vitlök, tunna torkade eller färska örter och extra salt sätter jag till då soppan är nästan klar vilket tar 10-20 min.

Smaka av flera gånger under kokningen så du känner hur soppan utvecklas. Det händer massor under kokningen. Vattnet som du hällde i kastrullen har ju blivit smakrikt av endast rotsaker och lök!

Sen är det upp till dig om du är nöjd så här (vilket jag ofta är) eller om du vill lägga i bitar av fisk, korv, köttfärs, skinka, bönor, linser, ärter, tomatpuré, nudlar, räkor... Sån't som bara behöver ett par minuter för att bli varmt.

Njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar